LINTI INSIGHTS

Välkommen till Linti Insights!

21 oktober, 2021 | Ledare


Måns Westerlund är Head of Insights på Linti Group och chefredaktör för Linti Insights.


I första utgåvan av Linti Insights fokuserar vi på det datadrivna. Vad innebär det att arbeta datadrivet med rekrytering och employer branding? Hur tolkar man datan på bästa sätt? Vilka datapunkter är viktigast att mäta?

Dessa frågor och många fler försöker vi och våra gästexperter att besvara. Vår förhoppning är att du ska känna dig tryggare i ditt arbete och få med dig konkreta tips och metoder. Självklart hoppas vi också att du blir inspirerad i ditt fortsatta arbete inom ett av världens viktigaste yrken – att matcha rätt arbete med rätt individ.

Teamet bakom Linti Insights är en grupp entreprenörer som alla har känt frustration över det bristande beslutsunderlag som hittills har präglat arbetet med rekrytering och employer branding. Jag har huvudansvaret över Linti Insights, och under åren har jag haft turen att arbeta med alla delar av rekrytering och employer branding. Som säljare av platsannonser och employer branding-kampanjer, som inköpare av desamma och inte minst som egenföretagare i en snabbväxande organisation utan HR-avdelning. Sedan början av 2019 har jag även arbetat mycket med kompetensutveckling av chefer och ledare. I det sammanhanget har jag fått en mycket god insikt i svenska chefers dagliga utmaningar.

Vid min sida finns ett team av duktiga utvecklare, kommunikatörer, data-analytiker och skarpa bollplank såväl internt som externt. Dessutom bidrar grundarna av Linti Group, Linus Persson och Tim Bräck, med sina gedigna kunskaper och erfarenheter.

Men vår gemensamma kunskap är ändå för liten för att kunna ge er alla de värdefulla och konkreta hjälpmedel som Linti Insights ska tillgodose sina användare. Vi har därför tagit in tre externa experter till varje utgåva. Experterna skriver om hur de själva arbetar, om de bästa och senaste metoderna och verktygen – och inte minst vilka fallgropar du ska undvika.

Emil Adén, Head of Talent Acquisition & Employer Brand på Trafikverket, skriver om datadriven Employer Branding, vilket ligger honom nära om hjärtat och som han har prisats för år efter år.

Carl-Johan Hamilton är grundare av Ants Tech Recruiters och Techrekpodden, och har ett stort inflytande i den positiva utvecklingen mot ett mer datadrivet arbetssätt inom rekryteringsbranschen.

Linti Insights dataanalytiker Lisa Lönner, med bakgrund från bland annat Handelshögskolan, Universum och MTV reder ut hur man på bästa sätt samlar, tolkar och analyserar data.

Men som du ser finns det mycket mer att upptäcka på Linti Insights. Och den viktigaste delen av mitt arbete är såklart att försöka förstå vilken kunskap som är till störst glädje för våra användare. Därför vill jag uppmana dig att höra av dig till mig! Skriv, ring eller boka ett digitalt möte – jag vill veta vad du vill veta!

/ Måns Westerlund