LINTI INSIGHTS

Nu kanske arbetsplatsen faktiskt blir till en plats där man arbetar

21 oktober, 2021 | Gästskribent

Svante Randlert, en av Sveriges mest framstående talare och ledarskapsrådgivare samt grundare och VD för nystartade företaget Wisory, berättar för Linti Insights hur han tror att arbetsplatsen, ledarskapet och rekryteringen kommer att förändras av pandemin. 


Är det svårare eller lättare att vara arbetsgivare under pandemin?
– Bra fråga. Kanske både och. Den största utmaningen är nog att vi inte träffar människor längre på samma sätt. Vi träffas ju och ses, men orden betyder något annat nu. Förut satt ju folk innanför fyra väggar – det som kallades för ”kontor”. Det har vi ju inte längre på samma sätt. Det är bara ett år sedan vi hade chefer som sa till folk som satt på kontoret länge på kvällarna att ”du sliter hårt du”. Och när någon suttit hemma i två dagar och gjort en strategi så frågade de ”vad har du gjort egentligen?”.

Hur har du märkt att pandemin förändrat frågeställningarna?
– En gång om dagen får jag ett samtal från någon chef som frågar ”hur får vi folk tillbaka till kontoret efter pandemin?”. Då säger jag att det är helt fel fråga. Kanske ska vi ta ett steg tillbaka och titta på ordet ”arbetsplats”. Det består av två delar: det är en plats vi ska arbeta på. Ändå var det väldigt många som upplevde att de fick mer gjort när de arbetade hemifrån innan pandemin. Vi har alltså skapat en o-arbetsplats där människor känner att de inte alltid kan få saker gjorda. Så den rätta frågan är ju inte hur vi ska få tillbaka folk till kontoret – istället borde vi fråga oss hur vi kan skapa en plats där folk vill och kan arbeta och där platsen skapar ett större värde än att arbeta hemifrån.

Kommer det ens att finnas kontor om tio år?
– Kanske inte som vi känner till dem. Vi måste omdefiniera vad som är en arbetsplats. Och jag tror att det här med att ”ses” kommer att delas upp i två områden: det funktionella och det relationella. Det funktionella kan vi nog mest sköta via Teams eller Zoom. Men det som handlar om relation, det tror och hoppas jag att vi behöver träffas för. Det kommer att ställa ännu högre krav på kontoret eller arbetsplatsen att skapa förutsättningar för relationer och upplevelser mellan fyra väggar. En plats där vi kan samskapa, uppleva och kanske till och med skava med och mot varandra. Idag har vi ju skapat en arbetsplats där folk i stort sett bara blir störda. 

Sa du ”skava”?
– Ja. Jag tänker så här: förr i tiden gjorde man eld genom att slå två stenar mot varandra, så det kom gnistor av energi som tände en eld. Jag tror det är superviktigt att hitta människor som kan skava mot varandra så det blir eld, energi, nya idéer. Kanske ännu mer i framtiden. Att ”skava” är för mig inget annat än ren utvecklingspotential. Och det kanske vi behöver kontor till, att skapa och skava. 

– Precis som en arbetsplats är en plats där man arbetar, är ledarskap att leda för att skapa. Då handlar det om att skapa förutsättningar för att skapa tillsammans. 2020-talets ord kommer att bli tillsammans. Men hur vi arbetar tillsammans kommer att se helt olika ut. 

Har du sett andra konsekvenser av pandemin?
– Jag jobbar med en del större företag som nu gör om sin ledarskapsprofil. Den som var rätt som ledare innan corona kanske inte alls är rätt ledare efter corona. Vi kan inte längre kontrollera människor till exempel, eftersom vi har en helt annan struktur. Jag återkommer till tre viktiga budskap: det som har tagit oss hit kommer inte att ta oss dit. Andra aktiviteter skapare andra resultat. Och tänk om vi måste tänka om. 

Är ditt nya projekt Wisory en frukt av pandemin?
– Oh ja. Ett hundra procent. Jag har en ledarskapspodcast som heter Chefssnack, och vi har på två år fått en halv miljon nedladdningar i ett så smalt ämne. Det jag hör från lyssnarna är att det finns ett enormt sug efter att bolla tankar med någon annan än sina kollegor och sitt befintliga nätverk. När pandemin sedan kom insåg jag: varför gör vi inte en Kry för landets chefer? En del av den nya vardagen är ju att möten blivit digitala. Det är klart att rådgivning och bollplankande ska kunna vara digitala. 

Hur tycker du employer branding mår idag?
– Jag vill att vi ska ta bort ett ”r” i employer branding och byta ut det mot ett ”e”. Employee branding är bättre. Alla branscher har förstått att det är vad kunden säger som är det viktiga. Om jag letar hotell struntar jag i vad hotellet själv skriver, jag tittar ju på vad gästerna ger för omdöme. Employer branding blir en konsekvens av employee branding. Det är ju vad kandidaten, den anställde eller den sparkade tycker som spelar någon roll.